Milí a Vážení, vítám vás u RPG Gothic 3, na které jsem se dlouho těšil a řekl bych, že jsem v tom nebyl sám. Vydané demíčko má očekávání utvrdilo. Bohužel není všechno zlato, co se třpytí a stejně tak i plná hra nedokázala splnit očekávání vyvolaná dobrým demem. Doufám tedy, že se z následujících řádků poučíte a omámeni demem se nespálíte stejně jako já.
Křížem krážem světem Myrtana
Stejně jako v minulých dílech se i teď vtělíme do vousatého týpka, kterého jsme si v minulých dílech vymakali. Jenže znovu budeme začínat od píky v důvěře, že se nám časem podaří nabýt bývalé moci(Oh, jak arogantní jsem byl ještě v demu, když jsem si myslel, že mě později na padesátém levelu žádná smečka vlků neukouše). A tak se vyloďujete ve světě Myrtana a zjišťujete, že většinu sídel zde zabrali Orkové a otročí obyvatele. Hra začíná při boji s orky o záchranu vesničky Ardea. Zde se naučíte základní ovládání a zjistíte, že boje jsou celkem zábavné. Plni nadšení a očekávání se vydáváte po světe. Zkoumáte svět, snažíte se svého maníka pořádně zlepšit a plníte úkoly pro různé frakce (Hashishins, Rangers, Rebels, Nomads, Nordmar, Orcs). Je celkem jedno na čí stranu se přidáte, neboť jinde se zase můžete spolčit s tím druhým. Kromě skutečně nádherného světa Myrtana protkaného zelení tu jsou ještě i mrazivé hory v Nordmaru, kde lidé odolávají orkům, a také horké pouště na jihu, které jsou pod nadvládou lidí zvaných Hashishins. Začátek vaší pouti dává skutečně každému jistotu kvalitní hry. A ona je to doopravdy zábava, ale ovšem jen do té doby, kdy vás začnou slabiny, které jste dříve přehlíželi a úmyslně ignorovali štvát.
Slabiny hry
Různých nedotažeností a slabin je zde opravdu hodně, a nejhorší je, že se navzájem doplňují. První nejistota přijde, když poprvé narazíte na smečku vlků. Řeknete si hurá zkušenosti, vrhnete se na ně a HLE, po vašem prvním máchnutím se do vás pustí a začnou do vás kousat jak zběsilí. Žádné krytí, nic nepomáhá, žádná šance. Po pár nezdařených pokusech se uchylujete k bezmyšlenkovitému sekání kolem sebe. Nevadí že vaše rány jdou jen tak do větru, hlavně že na vás vlci moc nemůžou. I toto řešení však často selže, neboť stačí jediné zaváhání, jen jednou na chvíli zaváháte a můžete loadovat. Zatím jsem slabý, řeknete si. To jsem si také myslel. Jenže i když máte 58. level, skill bojování na maximum a paladinské brnění, je to skoro stejné jako na začátku. Je sice pravda že máte větší sílu o trochu lepší meč a vydržíte toho s tímto opravdu drahým brněním a více životy mnohem víc, ale nepřátelům je toto jedno. Navíc se při smrti již nemůžete utěšovat slovy: Ještě jsem slabý. Hra je navíc plná daleko horších potvor než jsou vlci. Jmenujme třeba moji noční můru Minecrawlery. Samozřejmě si hru můžete ulehčit, i když je to srabárna (za kterou se nemusíte stydět). Zlehčení vám však stejně moc nepomůže. Špatný bojový systém je zkrátka všudypřítomný.
Sám proti všem
Celá ta blamáž se smečkou vlků či hůře Minecrawlerů vrcholí, když máte osvobodit nějaké město od Orců. Všude kolem města se v lesích schovávají rebelové, vy jim děláte poskoka, uděláte si u nich jméno a když je už všechno připraveno pro převrat ve městě, řeknou vám pár povzbuzujících vět na cestu, poplácají vás po rameni a se slovy bez města se nevracej vás pošlou dobývat. Jediný kdo vám trochu pomůže jsou otroci vyzbrojení holým tělem a lopatami, sem tam vám helpne ještě nějaká dobrá duše. musíte k ní však nepřátele nalákat aby se vůbec odhodlala bojovat. V následujícím boji vám armáda proudícíh orků nedopřává oddechu a pokud jsou podpořeni ještě šamany, měli byste se pro jistotu poohlédnout po nějakých prášcích na uklidněnou.
To vše je prostě do nebe volající, zvláště s tak dementním bojovým systémem. Svým způsobem Gothic 3 vlastně není dobré akční RPG, nýbrž je to špatná mlátička s RPG prvky. RPG systém je zde tak trochu nevyladěný. Můžete se zde zlepšovat v bojování, kouzlení, lovení, alchymii, zlodějině atd..., ale mezi takovým bojovníkem se skillem Začátečník a Master je nedostatečný rozdíl. Jediný rozdíl tkví v tom, že na skill master potřebujete větší sílu a můžete poté používat i lepší zbraně. A jak je to vůbec s magií? Abych řekl pravdu, armádu orků asi neučarujete ani s nejsilnějším čarodějem, ale nebuďme toliko skeptičtí. Magie je zde silná. Má to však pár háčků. Za prvé mana se vám sama od sebe neregeneruje a za druhé kouzlení trvá celkem dlouho. Pokud však máte hodně many a umíte velmi silná likvidační a silná vyvolávací kouzla, měli byste být za vodou.
Další mé výhrady patří ke světu samotnému. Celý svět je podle mě moc zhuštěný. Ve světě Myrtana je to od jednoho města ke druhému co by kamenem dohodil a naopak v pouštích jsou někde až nezvykle prázdná místo, kde není co dělat. Samozřejmě, co bychom čekali od pouští, ale věřte mi že to celé působí divně. Dále mě také prudilo časování úkolů. Jakmile přijdete do nějaké oblasti, začnete se seznamovat s okolím a také, což je hlavní, naberete haldu úkolů od každého druhého ňoumy, ale jakmile je všechny uděláte, zjistíte, že vám najdenou nikdo nemá co říct a že vaše činy nemají téměř žádnou odezvu. Se systémem odměn je to též špatné. Neustále se těšíte jak naleznete něco cenného a magického, a tak zakoumáte nejrůznější skrytá zákoutí, chodíte do tvrdých nepřátel v očekávání sladké odměny. Často však toho litujete, neboť nejenže přijdete o lahvičky a svitky, ale odměnou vám je velké a magické kuloví. Já jsem za velkého úsilí a pomocí silných svitků vysekal brloh pěti statných trollů, každý byl po 500 XP, a jediné co mi bylo odměnou byl obyčejný meč a louč. TO je panečku zadostiučinění.
Křížem krážem světem Myrtana
Tak a to by bylo ke Gothicu 3 asi vše. Grafika je doopravdy pěkná a hudba s ní drží krok. Obojí dvojí se mi však časem znelíbilo (takže by se to s Gothicem nemělo přehánět). Hardwarové nároky, nejsou podle mě úměrné kvalitě grafiky. Nejspíš budete potřebovat novější grafiku. solidní procesor a minimálně 1024 MB RAM. Loadování je příliš dlouhé a hra je celkem zabugovaná a nevyladěná. Osobně si myslím, že kdyby bylo vše lépe promyšleno a dotaženo do konce, jednalo by se návykový titul, který by se skvěle hrál a hráč by byl průběhem hry i na jejím konci maximálně spokojený. Takto je však hra pouze chytlavá, během jejího hraní jste však často frustrováni a nespokojeni.
Klady +++
- Ze začátku skvělé, slibné, zábavné
- Zajímavé úkoly a rozmanité úkoly
- Obrovská volnost ve vašem konán
- Svět a grafika
Zápory ---
- Opakující se úkoly typu přines najdi
- Hodně nevyvážené
- Bugy
- Hardwarové nároky
- Špatný bojový systém
- Zhuštěnost některých oblastí
- Špatný systém odměn
- Slabé RPG prvky
Hodnocení 61%