Nebudeme si nic nalhávat! Ze Stalkera jsme byli vyplácaní téměř všichni, a kdo říká, že ne, ten je vyplácaný dodnes. A ono se ani není čemu divit, když na vás ze všech stran létají slaďoučké informace o artefaktech, neuvěřitelné svobodě konání, vylepšování zbraní, spolupráce s jinými stalkery a o spoustě jiných věcech nemluvě. Kdo by to byl po 7letém vývoji čekal, že se k nám dostane taková lemplárna jakou S.T.A.L.K.E.R SoCH je? Nikdo! Dost ale úvodu! Pojďme do akce
Marked One
Po pesimistickém menu a tajemném intru se objevíte v krytu, kde vám bude dělat společnost nevábný týpek poslouchající ještě nevábnější muziku. Osvětlí vám okolnosti, za jakých jste se k němu dostal, a také vám poví, že jediné co u vás našel je stalkerské PDA s jediným cílem: Kill Strelok. Dále se dozvíte, že je jedním z mála obchodníků s artefakty, a že by pro vás měl pár úkolů. A tak stalker začíná. Doposud to bylo vše v pořádku. Já jsem byl správně naladěn, dostal jsem první úkoly a už jsem se těšil, jak budu prozkoumávat rozlehlá zákoutí zóny, jak budu potkávat cizí osamělé stalkery, kteří budou mít své cíle a jak svými činy ovlivním život v zóně… Jenže skutek utek.
První rána přijde, když začnete prozkoumávat zákoutí zóny a snažit se hrát po svém. Najednou totiž přijdete na to, že svět, ač mistrně maskovaný aby vypadal uvěřitelně, se nechová tak jak by měl. Nejprve se musím zmínit o údajně rozsáhlém světě. To, že není tak velký, jak se slibovalo, nýbrž je celý rozkouskovaný na celkem 10 různě velkých lokací, by tolik nevadilo. Podstatné ale je, že jsou vesměs nudné. Každý normální hráč se snaží chodit na odlehlá místa, prohledává opuštěné továrny a temné tunely, aby našel něco zajímavého, či byl jinak odměněn. Takové věci tu však nečekejte, neboť všechny místa, kde jsou nějaké užitečné předměty, jsou označeny na vaší mapce, tudíž se ani nemusíte namáhat chodit tam, kde podle mapky nic není. Jednotlivé lokace navíc ani nejsou pro nějaké svobodomyslné jednání stavěny. Jsou navrženy tak, abyste šli lineárně buď kupředu, nebo zpět. Občas narazíte na nějakou odbočku (se slepým koncem), která souvisí s některým z vedlejších úkolů, to je však vše.
Frakce
Druhá rána navazuje na tu předchozí a umocňuje špatný výsledný dojem. Že ve stalkerovi budou jednotlivé herní frakce, to jsme již věděli dříve. Bohužel i tady nemůžu být spokojený. Tak za prvé jsem čekal, že stalker bude mnohem více o hrstkách odvážných, kteří se vydávají do zóny a čelí zde jejím nástrahám za cenu skvělých artefaktů, než o armádách bojující o každý kout území. Skutečně je tomu tak. Ze stalkera přímo sálá ruch války. Všude se navzájem vraždí stalkeři jiných frakcí na potkání, chvíli co chvíli narazíte na základnu těch a zase oněch, no prostě ruch velkoměsta. Nejhorší však je, že když se prostřílíte skrz základnu nepřátel, odejdete do jiné lokace a následně se vrátíte, nejspíš vám spadne pusa až k zemi. Základna, kterou jste před chvílí vystřílel je osazena novou zdravou posádkou, žádní vaši kamarádi, prostě nic. Možná si říkáte, že když to není v náplni úkolu, tak je logické, že ji nepřítel znovu obsadí. Naneštěstí tomu při úkolech není jinak. Když poprvé pomůžete ubránit kamarádům továrnu, následným protiútokem vystřílíte hlavní nepřátelský tábor, je to fajn. Jenže když se to samé opakuje pokaždé, když se vrátíte do lokace, neboť se nepřátelé znovu respawnují, už to taková sranda není. Jak tedy vidíte, zpětná vazba je nulová.
Důkazem toho, jak je hra nalinkovaná, je i nemožnost přidat se k jiné frakci. Od začátku až dokonce jedete po vyznačených kolejích. Samozřejmě tu jsou i vedlejší úkoly. Já je ze začátku dělal, jenže jsem z toho nic neměl, a tak jsem se na to ke konci vykašlal. Co tedy k tomu říci. Snad jen, že TO MI HLAVA NEBERE!
Artefakty, Anomálie, Radioaktivita
Ještě před vydáním se toho také hodně napovídalo kolem artefaktů. Podle mě je ale pro ně slovo artefakty hodně vznešené. Já jím raději říkám přebytečné šutry. Až na opravdu vzácné výjimky jsou k ničemu. Ptáte se proč? Inu oni vám mohou zvýšit několikanásobně život, ale za cenu mnohem mohutnějšího krvácení, zvýší vám vaši odolnost proti výbuchům, ovšem jen dokážete-li čelit zvýšené radiaci. Už víte co tím myslím?
Anomálie a radioaktivita jsou další páni na holení. Anomálií je více druhů. Jsou zde ohnivé, bleskové, víry, atd. To však není důležité. Důležitý je jejich účel. Je evidentně zjevné, že na mnoha místech využívají vývojáři anomálie a radioaktivitu jako strašáka. Jednoduše, když nechtějí, abyste někam strkali nos, dají tam radioaktivitu nebo anomálie. Je jasné, že do oblasti po jaderném výbuchu to jednoznačně patří. Jediné, co mně vadí, je způsob, jak nešetrně to autoři do hry zakomponovali.
Psychomutanti
Nyní budu trochu hodnější, neb přichází řada na mutanty. Mutantů je ve hře celkem dostatečné množství druhů a veskrze se povedly. Jsou tu jak velké čtyřnohé bestie, co vydrží pár ran z brokovnice, tak i malí zmutovaní psi útočící pouze ve smečkách, či jiní, kteří umí být neviditelní či vám rozhodit mušku psycho-útokem. Nechybí tu ani zombifikovaní stalkeři.
Akční složka hry patří také mezi věci vydařenější. Jejím největším kladem je určitě umělá inteligence nepřátel. Ti mezi sebou kooperují, obcházejí vás, kryjí se a dokonce když je zle, tak ustupují. Sem tam se vyskytne nějaký zásek, ale to se dá přehlédnout. Bohužel situace, kdy stojíte proti základně nepřátel, se přehlédnout nedá. Nepřátel je někdy trochu více, než by kdo do stalkera řekl a říkejte si, co chcete, ale za takovýchto situací je AI celkem zbytečná. Je tu také možnost snažit se pracovat tiše. Některé zbraně tu mají tlumič a nůž je zde velmi účinný. I zde jsou však nedomyšlenosti. Nepřítel má totiž nezvykle dobré smysly. Ať se za ním s nožem plížíte sebetišeji, stejně vás na poslední chvíli uslyší. V tom případě musíte mít štěstí, aby nestihl střelbou upozornit kamarády. Dále jsou velice všímaví ve tmě. Pokud se chcete pokusit o noční přepad, musíte být velice obezřetní a hodně dobře skrytí, aby vás neodhalili hned po prvním výstřelu.
Do zbraní si také musím rýpnout. To, že jsou alespoň ze začátku hodně nepřesné, by nevadilo. Velice jsem však byl zarmoucen jejich vylepšováním. Vývojáři nejspíš neměli žádnou fantazii, neboť za celou hru jsem mohl vylepšit jen jednu zbraň tím, že jsem na ni přidal lepší zaměřovač.
Grafika a zvuk
Atmosféra hry stojí za nic. Proto jsem rád alespoň za ponurou, ale kvalitní grafiku, která atmosféru značně zlepšuje. Dynamicky se mění počasí, noc a den. Jednou fouká silný vítr, který cloumá trávou i stromy, jindy zase panuje neklidná temná noc doprovázená častým probliknutím blesku a následným zahřměním. Modely i Textury jsou velmi pěkné, zatleskat však musím parádnímu stínování. Stíny jednotlivých objektů, ale i postav a budov se zde odvíjejí od samotných světelných zdrojů, což působí velice pěkně a realisticky. Skvěle to jde pozorovat za bouřky. Ozvučení je stejně atmosférické jako grafika. Ponurá hudba skvěle doplňuje atmosféru.
Verdikt
A dostali jsme se nakonec. Stalker sám o sobě je velmi podivná hra, když ji hrajete, celkem se i bavíte, chcete se dostat dál a dál. I když jste neustále frustrováni nesplněnými sliby a jinými nedodělanostmi, tak hru stále hrajete. A když se konečně prostřílíte na konec, zhlédnete jeden z více konců, a nad tím vším, co jste prožili, se zamyslíte, tak vám to dojde a vy si položíte jednu základní otázku: Tohle dělali 7 let? Nemusíte si odpovídat, protože tu hořkou pravdu již víte. ANO! Tohle dělali tak dlouho.
Dohrání mi netrvalo více jak dva dny usilovného paření. Pokud se budete zabývat každým vedlejším questem, může se herní doba nanejvýš zdvojnásobit. Zážitek z hraní je úplně jiný, než jsem očekával, a tak trochu mi přijde, že autoři udělali vše opačně, než jak původně slibovali. Malý svět, lineárnost, špatná zpětná vazba, celková lhostejnost prostředí, přelidněnost zóny. I tak mi však z hraní zůstanou některé pěkné zážitky. Například to, jak stalkeři hrají na kytaru u ohně.
Hru S.T.A.L.K.E.R. SoCH vám nedoporučuji. Není úplně špatná, a pokud k ní přistupujete bez předsudků, může se vám líbit. Bohužel, i když pominu dlouhý vývoj, jedná se jen o lehce nadprůměrnou FPS.
Klady +++
- Grafika
- Příběh
- Mutanti
- Umělá inteligence
Zápory ---
- Lokace
- Lineárnost
- Artefakty
- Život v zóně
- Vedlejší úkoly
- Frakce
- Slabá zpětná vazba
- Nedomyšlené situace
Hodnocení 72%