Zábava a Hry / PC Hry - Recenze / Doom 3
Dnes je 21. 11. 2024 a svátek má Albert
čas čas čas čas čas čas Právě používáte prohlížeč Google Chrome
Novinky   ||   < World of WarcraftZábava a HryTitan QuestDiablo 3 >

Doom 3

Autor: Barnews / 14. Května 2010 / Přečteno: 1163x

Psát recenzi na Dooma 3 není vůbec jednoduché. Doom 3 byl bezesporu jednou z nejočekávanějších her své doby a sliboval především úžasnou grafiku a spoustu lekavých, ale i akčních momentů. Zkrátka všichni se těšili až Doom vyjde a způsobí nějaký ten herní převrat. Jenže alespoň co já vím, tak nikdo nikomu herní revoluci nesliboval. Revoluční grafika, to jo. O té se mluvilo jako o malinko nadčasové, ale myslím si, že s tou grafikou to je pravda. Ale nepředbíhejme. Jen co Doom 3 vyšel začal schytávat hodnocení, která nebyla zas až tak hvězná. Některé recenze byly kladné - autor je se hrou spokojený, dobře se u ní bavil a nevadí mu že nedostává 100%. A některé recenze byly záporné - Recenzent je naštvaný že hra není až tak úžasná jak si představoval. Celou dobu před vydáním si dělal o hře svůj vlastní utkvělé představy sahající za dnešní možnosti, tudíž si hru zhnusil. A tak se komunita rozdělila na ty, co si dooma dokáží užít a na ty, co ho vysloveně nenávidí. Já se kloním k té, co si dooma oblíbily. Rozhodně to ale neznamená, že si o něm myslím, že je to best FPS. O tom žádná!!! Dost už ale těchto nesmyslných žvástů, pojďme se mrknout, co nám vůbec může Doom 3 dát a co vzít.

Rudá planeta

Doom 3 se odehrává přibližně 150 let do budoucnosti na Marsu, kde byla zbudována obrovská základna. Základnu vlastní společnost UAC a jako taková má přístup k nejmodernějším a nejúžasnějším technologiím co kdy spatříli světlo světa. Tato základna slouží převážně k výzkumu nových technologií, zbraním atd... A teď přicházíte na řadu vy. Byl jte vyslán na Mars jako posila. Začalo se totiž proslýchat, že se na základně ztrácejí lidé, a tak musí být zpřísněná ostraha. Jestliže čekáte tuny zombíků kteří se na vás valí hned po přistání, tak jte na omylu. Začátek Dooma 3 se nese v trochu klidnějším tempu a má vás pozvolna uvést do děje.

Vesmírné plavidlo vás vysadí, jak jinak, než na přistávací ploše. Radím vám hezky pomaličku se rozhlížet a kochat se okolím, protože šíleným pobíháním po základně ničeho nedosáhnete, takže v klidu. Pár chvil po začátku hry přichází na scénu malinká novinka, kterou Doom 3 přináší. Jmenuje se PDA a je to váš osobní notebok. Jsou v něm vaše data a údaje, máte v něm vždy zapsaný váš úkol, můžete si do něj stahovat video disky, které postupně ve hře nalézáte. Další z funkcí PDA, životně důležitou pro postup ve hře je možnost stahovat data z jiných PDA, která najdete. Tyto PDA jiných zaměstnanců obsahují hlavně emaily, ve kterých se mohou nalézat přístupové kódy k různým skříňkám či dveřím. Tím opravdu nejdůležitějším však je, že získáváte bezpečnostní oprávnění se kterým se dostanete zase o kousek dál. Stručněji, tyto PDA fungují jako barevné klíče v předešlých dílech. Stačí ztáhnout cizí PDA a ejhle, můžeme otevřít dveře se kterými nehla ani bazuka. Dost už ale o PDA. Vaším prvním cílem je dostat se za jedním vaším nadřízeným. Je to docela sympaťák, ale moc si ho neužijete. Stručně vám vysvětlí že v jedné části základny se ztratil vědec a vy ho máte najít. A tak se to už začíná rozjíždět. Vědce sice najdete, ale příliš pozdě. Zažvatlá něco o tom, že ničemu nerozumí a něco o tom že jsou všichni v háji a nikdo to nedokáže zastavit. A pak... Pak začne chaos a vy budete muset konečně sáhnout po hrubé síle. A tak začíná Doom 3. Příběh nikterak světový, ale vyhovující. Je sice převážně lineární. To ale neznamená že se nedočkáte zvratů. V celém Doomovi je jich jen pár, ale celkově do hry dobře zapadají.

Kořist či lovec?

Nepřátelé v Doomovi jsou kapitolou samou pro sebe. Možná někoho zamrzí že zde není prakticky žádná inteligence nepřátel a možná si říkáte že přestřelky musí stát za prd. Není to však úplně pravda. Mě sice také štve, že Doom 3 nemá skvělou inteligenci, můžu však s přehledem říci, že bojům to rozhodně nic neubírá. Každá obluda totiž bojuje úplně jinak a má jisté přednastavené chování jak bojovat. Z toho vyplývá, že každý druh obludy má nějakou jinou specifickou vlastnost jíž používá. Proti každé potvoře se vám tedy bude bojovat jinak a to bych řekl, že dotahuje handicap s inteligencí. Možná je na čase abych se podrobněji rozepsal o monstrech. Naleznete zde převážně staré známé a nových oblud je zde hodně málo, no vlastně skoro žádné. Klasicky zde tedy nemůžou chybět zombíci všeho druhu, kteří jsou pomalí a na blízko vám také moc neudělají. Další druhy zombíků už jsou ozbrojenci a stěmi už není radno si zahrávat. Jejich styl boje je vás zabít za jakoukoli cenu a jejich síla se liší podle zbraně, kterou užívají. No a samozřejmě zde nesmí chybět impové. Ti jsou mnohem hbitější a houževnatější než kdy dřív. Jsou docela nebezpeční na blízko, dokáží vás ohromit jedním skokem a na dálku házejí ohnivé koule. Ze starých známých jsou tu tedy skoro všichni až na mechanické velké pavouky. Z nových nepřátel přibyli malí pavouci (náhrada za ty mechanické) pyromani (zombíci co se snažili rozdělat oheň a polili se před tím benzínem) a malé létající potvory vypadající jako batolata s křídlama. Bosové jsou tu zastoupeni v malém počtu. Je jich něco kolem 3-4. Podle mě to ale bohatě stačí. Nejsou nikterak extra silní ani příliš slabí, musíte jen na každého zvolit trochu jinou taktiku.

Teď jsou na řadě lokace ve kterých budete bloudit. Mám ten dojem že jejich počet se blíží třicítce, to bych si však nesměl mazat zbytečné savy, abych věděl, kolik jich je přesně. Jak už sem řekl, čeká vás něco kolem 30. map. Všechny mapy jsou skvěle navrženy. Později sice nebudou lokace tak atraktivní, jako na začátku, ale vyloženě nudit byste se neměli. Vzhled lokací se navíc mění i podle toho, v jaké se zrovna nacházíte části základny. A věřte mi že každá mapa má svou architekturu a rozložení. Navíc jsou do hry vloženy vsuvky, kdy budete muset projít přes povrch a budete si muset ohlídat zásobu kyslíku. Ze začátku to budou sice jen procházky. Později však budete muset v rychlosti i bojovat. Při procházení jednotlivými oblastmi byste se nudit neměli. Jednou budete hledat PDA k postupu dál. Jednou najdete novou zbraň, podruhé se zase střetnete s novou obludou. Jindy zase narazíte na přeživšího vědce, který vám pomůže (o chvilku pozdějc i zhebne) a nebo zase potkáte malého strážního robůtka, který vám pomůže prostřílet se těžkou pasáží. Můžete si číst E-maily z jiných PDA a nebo si pouštět nalezená videa (informační). Jedna věc na kterou jsem tak trochu pozapoměl je interaktivita s počítači rozesetými po základně. V souvislosti s doomem jste o tom určitě už slyšeli. Jednoduše se přiblížíte k monitoru (ve hře !!!) a mířítko pistole se změní v kurzor myši. Pak už můžete stahovat data, informace atd... Je to příjemné a umocňuje to atmosféru.

Jedním z taháků dooma trojky je jednoznačně děsivá atmosféra, temná a tichá zákoutí a samozřejmě spousta bafáků a infarktových okamžiků. Hra světla a stínů je zde na pefektní úrovni. Slovo tma v počítačových hrách zde dostává nový smysl. Zde není tma, která vypadá jako šero. Zde je tma, která je tmou. Z herního hlediska to vypadá tak, že třeba jdete osvětlenou uličkou. Ostražitě sledujete každý kout a každé temné místo. Postupujete dál a ve stěně pár kroků před vámi vidíte malý výklenek do kterého z chodby nedopadá žádné světlo. Jdete dál, vaše oči spočívají na výklenku. V tuto chvíli máte jen malé podezření, jakmile ale pohlédnete na zásobník a vidíte jen 2 náboje a žádné další zásobníky, znejistíte. Už jste skoro u výklenku a tak se vám odhaluje před očima malý černý prostor. Pořádně přimhouříte oči, nic nevidíte. Ale najednou vás trkne váš šestý (herní) smysl a srdce se vám sevře. V tu chvíli si řeknete : Určitě tam nějaká svině je. Prakticky ve stejný okamžik se ve tmě zhmotní z ničeho nic dvě očka. Srdce se vám sevře ještě víc, trhnete sebou i myší. A váš vytrénovaný ukazováček už mačká levé tlačítko myši a vaše srdce se svírá ještě víc když spatříte záblesk impa, který se proti vám vymrštil a rozsekal vás na kousky. Tak takhle to nějak vypadá. Samozřejmě není takovýchto momentů přehršel, ale je jich dost na to, abyste spadli trhnutím ze židle a strachy rozštípali myš. Atmosféra je tu doopravdy velice slušná, hlavně ty bafáky. Co se týče zbraní, tak nemám jediné výtky. Jsou celkem vyvážené a ve hře využijete všechny (krom pěstí). Ne snad kůli tomu že by každá zbraň byla v hodná výrazně na něco jiného, ale kůli tomu že jednou bude nedostatek munice do brokovnice, jednou zase do rotačáku a někdy budete muset sáhnout i po pistolce. Je to jako v životě. Nouze vás naučí! Ze zbraní jsou tu, stejně jako u oblud, převážně staří známí. Je tu brokovnice (jednohlavňovka), kulas, rotačák, granáty, klasická slabá pistolka, efektní raketomet, efektní plasmomet a nebo třeba oblíbená BFG 9000. Z nových je tu nejspíš jen jedna. A to speciální Soul Cube neboli kostka duší. Je to zvláštní zbraň po starodávné zničené civilizaci, která měla vyhubit démony. Zbraň se nabíjí zabíjením nepřátel. Když se nabije, dá vám vědět a vy ji můžete použít. Zabije jakéhokoliv normálního nepřítele a oléčí vás. Šikovná věcička.

Technická stránka

S ovládáním jsem neměl během hry žádné problémy, je intuitivní a snadno se vám dostane pod kůži. To samé platí o zvuku, který je na tom ještě lépe. Zvuky jsou kvalitní, dobře poslouchatelné. Stejně na tom jsou i atmosférické zvukové kulisy. No a grafiku jsem si nechal samozřejmě ke konci. Chtěl jsem jí sice rozpitvat už dřív, ale udržel jsem se. Grafika v Doomovi 3 je jednoznačně jednou z nejlepších co dnes můžeme vidět. Nevím, jestli je revoluční, ale skvěle ladí se hrou, je pěkná, textury jsou hezké a detailní, stíny perfektní. Je tu efekt horka, skvělé modely atd... . Grafice prostě není co vytknout. Sice mě štve, že karty od nVidie mají jednoznačné bonusy při hraní Dooma (přibližně 10 FPS navíc), ale stěmi krvavými hardwarovými nároky to také není zas taková pravda. Věřte mi. Pravdou je, že na úplné herce si nezahrajete, ale nějaká kvalitnější GeForce 4/Radeon 9000 512 MB RAM a Athlon 2000+ by měli na pohodové hraní stačit. Pokud si však chcete Dooma užít plnohodnotně, tak byste měli mít Pentium 4 3.0Ghz, GeForce 6xxx a 2x 512 MB DDR. Pokud se vrátím k tomu, co nám Doom 3 dá a co nám vezme, tak si myslím že nám toho rozhodně dá hodně a vezme nám zhruba kolem 13ti hodin čisté herní pářky. Doom 3 není nic světaborného, ale je to minimálně hodně dobrá FPS, kterou by si měl každý alespoň vyzkoušet. Doporučuji proto nejdříve zahrát demo.

Klady +++

  • Grafika, světlo a stín
  • Ozvučení
  • Skvěle navržené prostory
  • Zábavné, "klidné" hraní

Zápory ---

  • Umělá inteligence nepřátel
  • Délka hry
  • Zbraně mohly být více variabilnější a nápaditější

Hodnocení 85%

Komentáře

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

Bazény, zastřešení ALBION Group, a.s. ZDROJ.cz - katalog odkazů Katalog odkazů TopLink Príma internet Cesky vyhledavac CENT.CZ Addwebsite.eu TOPlist
Výměna odkazů :: optimalizace PageRank.cz
Kontaktujte nás na ICQ 301201191 | nebo 367080819