Zábava a Hry / PC Hry - Recenze / Medieval 2: Total War
Dnes je 21. 11. 2024 a svátek má Albert
čas čas čas čas čas čas Právě používáte prohlížeč Google Chrome
Novinky   ||   < World of WarcraftZábava a HryTitan QuestDiablo 3 >

Medieval 2: Total War

Autor: Barnews / 21. Května 2010 / Přečteno: 2475x

Série Total War existuje už pěkně dlouho, a přesto pořád není tak známá, jako jiné herní série. V poslední době však popularita této tahové strategie roste. A to je jedině dobře, neboť s novým, již čtvrtým, pokračováním Total War s názvem Medieval 2 (dále jen - M2 TW) zažijete to, co vám žádná jiná hra nenabídne.

M2 TW je tahovou strategií ze středověku s perfektními real-timovými bitvami, která zachycuje období přibližně od 12. až do 16 století. Na začátku si vyberete jeden z hratelných národů té doby (Anglie, Francie, Svaté říše římské, Milánu, Benátek) a vydáte se na dlouhou a strastiplnou cestu, jejímž cílem je podrobit si ostatní národy, kterých je zde více, než jste si mohli na začátku vybrat. Jmenujme třeba Rusko, Španělsko, Byzancii, Egypt, Turky, Maďary, Poláky, Dánsko...

Tahová část

Už jsme si vybrali národ a ocitáme se na tahové mapě, jež obsahuje celou evropu (kromě severských částí), na východě mapa sahá až ke kaspickému moři a na jihu je k dispozici značný kus severní afriky. Později, v době kdy bude oběvena Amerika, se vám zpřístupní ještě kousek území z nového světa.

Ze začátku již máte nějaká ta území a v každém je jedno centrální sídlo v podobě města a v M2 TW nově i hradu. V každém vašem sídle samozřejmě žijí lidé. Ti můžou být spokojení nebo nespokojení, platí vám daně a vy z nich rekrutujete svá vojska. Postupně si svá města i hrady vylepšujete a zvelebujete. Ve městech stavíte lepší cesty, zdokonalujete zemědělství; pokud je možnost, stavíte těžební doly, zlepšujete obchody a spoustu dalších věcí, ze kterých vám plynou "Money". Naproti tomu hrady jsou určeny spíše k utrácení za armády, proto zde zlepšujete hlavně kasárny, opevnění, výrobny obléhacích strojů atd.

Už tedy umíte spravovat svá sídla a rekrutovat v nich vojáky - na obranu :-) -, kteří ztrestají každého troufalce, jenž by se opovážil jen strčit nos za vaše hranice. Stále však se svým národem nemáte žádné vcítění, žádné pouto, a proto tu zde každý národ má, jak tomu bylo již v minulých dílech, svůj panovnický rod. Zpočátku je tu král s královnou a jejich synové a dcery. Každého muže z vaší dynastie ovládáte již od 16 let a můžete jej využívat třeba jako vojevůdce v armádách, nebo jako správce měst. Napříč svým životem se vaši svěřenci mění, získávají kladné či záporné charakerové vlastnosti, zlepšují se ve velení vojákům či ve správcovství měst a připojují se k nim různí lidé různých bonusů. Časem se ožení s nějakou šlechtičnou či princeznou jiného národa a s novými potomky pokračuje královská dynastie. Pokud dosáhne 16ti let dívka, můžete jí provdat za někoho kdo rozšíří královskou rodinu. Můžete však zvolit jinak a zkusit štěstí ve světě a zlanařit třeba dědice trůnu ze sousedního království.

Agenti. V černém a s brýlemi?

Nebojte se! Nejsme v Matrixu. Agenty se tu totiž nazývají všechny další postavičky, které nějak ovlivňují dění na tahové mapě. Třeba takový diplomat je nepostradatelná jednotka. S diplomatem cestujete křížem krážem světem a vyjednáváte s cizími národy. Uzavíráte spojenectví, dáváte peněžní dary, informace o mapě, udělujete si navzájem obchodní práva, či podněcujete k útoku na jiný národ. Aby byly vaše nabídky přijaty, musíte mít dobrého diplomata a dobré vztahy s danou zemí a v tom je kámen úrazu, který ubíra diplomacii v M2 TW na kvalitě. Vypadá to asi tak, že ať přijdete s jakoukoliv, pro druhou stranu sebevýhodnější nabídkou, nemáte-li s nimi dobré vztahy a dobrého diplomata, nemáte šanci na úspěch. Například já jsem ze zvědavosti (po uložení):-) nabídl se svým špatným diplomatem svému nepříteli půlku své říše úplně zadarmo a on pako to odmítl, nejspíš kůli špatným vztahům. Zkrátka diplomacie je zde opruz, neboť počítač nevyhodnocuje správně své zájmy a odmítá výhodné nabídky.

Dále jsou tu špioni, kteří mají velký dohled po mapě a tudíž se jich vyplatí mít hodně a sledovat všechny sousední země. Špióni dále mohou sabotovat nepřátelská města, slídit v nich a zjišťovat údaje o nepřátelských armádách. Nájemní vrazi jsou další silnou zbraní. S nimi zabíjíte členy cizích dynastií a jejich agenty. S opravdu dobrým vrahem tak můžete třeba zabít krále sousední říše či rovnou vyvraždit celou dynastii. Za zmínku také stojí velký počet doprovodný videí, která při vrahově konání vidíte. Jsou opravdu povedená. Obchodník je v M2 TW novinkou. Jeho role možná není tak důležitá, ale někteří lidé si v něm jistě najdou zalíbení. Obchodníci můžou totiž vydělávat dodatečné peníze do státní pokladny. Stačí když je necháte postávat na určité surovině, kterých je po celé mapě spousta a on se sám začne činit. Ze začátku přidává třeba jen 9 zlaťáků za kolo, ale později, když už je lepší, to dělá třeba až 40 zlatých za kolo. Obchodníci jednotlivých zemí se sebou můžou dokonce i soupeřit a tzv. pohltit cizího obchodníka i s jeho dřívějšími příjmy.

Druhou novinkou jsou kněží, kteří se starají o jednotné náboženství vaší říše. Někdy se stane, že se z města vydá prudit kacíř či nedej bože čarodejnice a i od toho tu je kněz, aby je všechny zpopelnil. Máte-li schopného a velmi zbožného kněze, je jmenován kardinálem a z tohoto postu je již krůček k tomu, stát se papežem. Nezapomínejte však, že ostatní národy mají také své kněze a kardinály a pokud s nimi nemáte dobré vztahy, nedají vašemu kandidátovi při volbách hlas.

Žádný senát! Zde máme papeže.

Papežský stát zde zastává funkci senátu z Rome Total War. Takže vás neustále komanduje, vyhrožuje vám a nařizuje, co byste měl pro své dobro dělat. Papežský stát jako takový se vůbec nerozmáhá a jeho hlavní silou kupodivu nejsou armády. Papežovou hlavní zbraní je inkvizice a náboženství. A právě inkvizitoři jsou další novinkou. Jejich účel je stejný jako u knězů s tím rozdílem, že inkvizitor je mocnější a může si dovolit upálit kohokoliv si zamane. Takže máte-li za krále nevěřícího tomáše, který navíc není s papežem příliš za dobře, protože při nutné obraně svého království zničil Dánsko, Benátky a Milán, vězte, že vás brzy navštíví inkvizitor a udělá vám v dynastii čistku.

Samozřejmě tu jsou i lodě. S nimi blokujete nepřátelské přístavy a převážíte své armády a agenty. Námořní bitvy se zde pořád řeší jen automaticky, což je škoda. Tahová mapa je zde hezčí než v předchozím díle a také je mnohem více interaktivnější. Svá vojska můžete ukrýt v lesích a číchat na nepřítele, o obchodnících a surovinách již řeč padla. Krajina se mění i podle toho jak danou provincii zlepšujete.

Během hraní se uskuteční i jisté zlomové okamžiky založené na historických okamžicích či významných objevech a s nimi přijdou nové jednotky. Časem se tak od lehké pěchoty dostanete k obrněným rytířům a později si zaskotačíte i se střelným prachem. Navíc časem z východu přijdou kočovní mongolové a po nich ještě další kočovníci, kteří vším dozajista zamíchají. Další míchání karet přijde až s objevením Aztéků v americe.

Na bitevním poli

Právě teď je ten čas, kdy si povíme o bezesporu největším taháku hry, jímž jsou bitvy. Bitvy v Total Warech byly vždy význačné obrovskými počty bojovníků na bojišti. Provázela je neuvěřitelná atmosféra. Vojáci se mezi sebou řezali, falangy kopiníků sršeli disciplínou, kázní a hrdinou odhodlaností, šípy od zákeřných lučištníků svištěly vzduchem a jízda tvrdě najížděla do pěšáků. S radostí vám proto můžu říct, že atmosféra z předchozíhu dílu Rome Total War je Medievalem překonána mílovými kroky a to, u čeho jsem si v bitvách u Roma učúrával slastí je v porovnání s Medieval 2 jako dětská hříčka. Velkou inovací je rovněž větší rozličnost vojáků. V minulých dílech jste v jedné četě o 120ti mužích měli na povel 120 naprosto stejných vojáků. Zde tomu je jinak. Samozřejmě, že když budete hledat, tak najdete vždy některé stejné, ale proč byste to dělali, když je tu těch ksichtíků a různých skinů dostatek. Boje jsou zase o něco lépe rozpohybované. Vojáci se viditelněji kryjí, užívají více úderů a vůbec je to prostě krása pohledět. Jízda došla od minula také změn. A podle mně k lepšímu. V tomto díle totiž jízda sází na první úder. K tomu je ale potřeba pořádný rozjezd. Pakliže se jízda dobře rozjede a najede do nepřítele z dobrého úhlu, je vymalováno. Takto dobrým výpadem může 60 jezdců do pár vteřin zničit celou jednotku 120ti těžkooděnců. Samozřejmě pokud se útok rozjezdem nezdaří, jízda se zastaví a bojuje se na férovku, tak už to takové terno není. Potom se síla jezdců zkompenzuje početní převahou pěchoty.

Citelných změn doznaly i střelecké jednotky. Spolu s lučištníky tu jsou kušníci a později i puškaři či mušketýři (říkejte jim jak chcete). Obecně však platí, že střelecké jednotky jsou zde více účinější než v Rome Total War. Pokud jste bývali milovníky pomalých, ale za to výdržných kopinických falang s kopími dlouhými jako malý strom, tak vás musím zklamat, neboť v tomto díle již nehrají tak silnou roli jako dříve. Proti jízdě se určitě šiknou, ale rozhodně nepočítejte, že by byli páteří vašich armád. Některé jednotky tu mají i speciální dovednosti či formace. Třeba jízda dokáže zformovat formaci klín a někteří kopiníci zase falangu (hradba z kopí). Lučištní můžou střílet zápalné šípy a třeba takoví Seargeant Spearmen umí kruhovou formaci ve které jsou opravdu velice odolní. Své jednotky můžete schovávat třeba i v lese a čekat na správnou chvíli k překvapujícímu úderu. Vojáci však nejsou jen nevyčerpatelné stroje. Mají svou výdrž a morálku. Je tedy nadmíru jasné, že čerstvé posily budou bojovat s mnohem větším nasazením nebo, že když jednotka utrpí příliš velké ztráty nebo nedej bože, když vám v bitvě padne generál, zanechá to na vašich mužích jistý ohlas a můžou se dát i na útěk. V Rome Total War však morálka měla větší význam.

Jedna z věcí která mě velmi potěšila je generování bojové mapy. Už v minulém díle byla mapa generována s velkou přesností. Zde je to však dotaženo skutečně do jiných kruhů. Nyní jsou bitevní pláně mnohem přitažlivější, pěkná tráva, nádherné stromy, a nejen veškerá krajina, ale i počasí a denní doby jsou třešničkou na dortu. Zklamání přichází v podobě počtu jednotek. Před vydáním hry sice padala velkohubá slova o 10titisícových bitvách, ale nakonec jsou počty téměř totožné s Rome Total War a možná ještě o něco menší. Musím však uznat, že to ani moc nevadí. Pouze při bránění velkých měst a hradů s více stupni hradeb. To vám pak obléhání připadá nudné a nicotné i se dvěma obrovskými vojsky. A vůbec. Na obléhání si musím postěžovat, neboť se z nich dalo vyždímat daleko více. Tak například věže mají spoustu oken a otvory na lití oleje. Myslíte si, že to něco znamená?. Ani náhodou. Neproleje se žádná kapka oleje. Dále. Ve městech ale hlavně ve hradech je spousta potenciálních budov a teras, kam by se dali eventuálně umístit nějaké jednotky. Bohužel to není možné a dokonce ani u obrovského hradu s vysokými věžemi spoustou hradeb a teras to je tabu. Zkrátka můžete jen na obyčejné hradby. Spolu s nedostačujícími počty vojáků při dobývání to tvoří jedno velké mínus.

Shrňme to

Medieval 2 nezklamal a posunul sérii zase o kousek dál. Osobně jsem velmi potěšen tahovou částí hry, bez které by byly bitvy samotné takřka k ničemu. Nadruhou stranu představa Medievalu 2 bez atmosférických a masových bitev je také hrozná. Proto jsem spokojený s tím, jak hra nakonec dopadla. I přesto, že zde stále přetrvávají neduhy série jako třeba, i přes viditelný pokrok, někdy podivná inteligence počítače, nebo špatné reakce vašich vojáků na váš příkaz, zejména v bojích ve městech. K dispozici zde máte i pár předefinovaných historických bitev, můžete si zabojovat i jen tak proti počítači nebo změřit síly s ostatními lidmi po LAN či Internetu.

Grafika je prostě parádní. Modely jsou velmi dobré a to samé platí i o texturách (na max detaily). Hra využívá shaderů 2.0, což nám zaručuje kvalitní stíny a pěkně lesklá brnění. V tomto díle nemám žádné výhrady ani k Audiu. Zvuky jsou parádní a skvěle doplňují atmosféru. Hudba je také dobrá. Hardwarové nároky jsou vysoké, to je pravda, ale za ten požitek to stojí. Medieval 2 Total War je skvělá strategie, která vám vydrží dlouho, a pokud jste milovali některý z předešlých dílů, bude se vám líbit i nejnovější počin. TAKŽE NA CO JEŠTĚ ČUČÍTE? To neslyšíte ryk boje? Řinčení mečů? To necítíte čerstvou krev a atmosféru? Hybaj sehnat si tudle skvělou strategii!

Klady +++

  • Záživná tahová část
  • Real-timové masové bitvy
  • Zlepšení od minula
  • Skvělá grafika i zvuk
  • Generování bojiště
  • Rozdělení území na města a hrady

Zápory ---

  • Taktická část nejde pro mulťák
  • Velmi nefunkční diplomacie
  • Hardwarové nároky
  • Stále značně nedoladěná AI

Hodnocení 86%

Komentáře

Přidávání komentářů vyžaduje přihlášení.

Bazény, zastřešení ALBION Group, a.s. ZDROJ.cz - katalog odkazů Katalog odkazů TopLink Príma internet Cesky vyhledavac CENT.CZ Addwebsite.eu TOPlist
Výměna odkazů :: optimalizace PageRank.cz
Kontaktujte nás na ICQ 301201191 | nebo 367080819